Beste lua "Ever"

strikka lue

Ny lue av pinnene, valget falt på alpakka silke som jeg har hatt liggende her på garnlagret mitt ei god stund og ikke ant hva jeg skulle lage av det garnet. Det startet med ei barnelue og så ble det faktisk ei lue som passer til meg. Jeg har brukt pinner nr. 2,5 på hele lua, (vet ikke hvordan vrangborden hadde blitt om jeg hadde brukt pinner nr. 2mm burde kanskje det) Men herlighet for ei nydeig lue, myk, pusete og veldig fin på :-). Dette ble ei lue som falt i min smak etter de vintrene vi har hatt her nede i Vestfold så passer dene virkelig. Jeg har jo tidligere en periode bodd oppe i Varanger og inn mot Tana og da var det veldig kaldt om vinteren, så den passer nok ikke til de kaldeste vinterdagnene. Men alikevel så sies det jo at alpakka varemer 4 ganger mer enn ull, og det kan jeg jo godt forstå egentlig pga at alpakkahårene er hule og vil derfor holde mer på varmen. Uansett så ble lua kjempe god, oppskriften ble til etterhvert som jeg strikket den. Jaggu så holdt det også med ett nøste fikk litt til overs da, vurderte å lage en liten dusk av resten men gjorde ikke det :-)

Som sant skal sies så var dette litte enkle prosjektet et lite evighetsprosjekt med litt opprekkinger og div... pga at garnet har en tendens til å skli sikkert pga silken som er blandet inn. Så det er veldig glatt, strikket derfor så hardt jeg kunne for å få det jevnt... :-)

Fakta
Str. Onesize
Målt flatt på bodet måler lua:
Høyde: 29 cm
Bredde: Fra 17 cm som kan strekkes til 26 cm (så veldig elastisk)

Garn: Alpakka Silke
Vaskes for hånd 30 grader tørkes flatt.