Strikking i Sirritógv

Så fikk jeg prøve å strikke med et garn som heter Sirritógv som kommer fra Færøyene. Ulla er ikke behandlet eller vasket etter at sauen blir klipt, og inneholder derfor naturlig lanolin. Garnet kjennes litt stivt ut når jeg strikker med det, men etter vask håper jeg det blir iallefall like mykt som kauni.

Sirritógv

På dette som helt sikkert kommer til å bli et sjal bruker jeg pinner nr 4,5 mm og strikker det som et trekantsjal i riller med øning med 1 maske annen hver omgang. Nå er jeg på siste nøstet jeg har og tror nok at det skal rekke til et sjal. Garet er laget av 1 tråd, men tenker videre at jeg har et par nøster med 2-tråder av samme ulla liggende så ja kan det jo tenkes det blir noen frynser eller annen pynt rundt.

Planen er nå når det blir ferdig å få det vasket og kanskje tovet litt før jeg gjør noenting som helst videre med dette, så får jeg prøve å lage en kant rundt det på en eller annen måte, så vaske det igjen. Håper at resultatet blir bra for det har jeg jo ingen anelser om ennå.

Et par dager har gått Sjalet er ferdig og det kan du se her. PS - laget også en liten oppskrift du også finner der. :-)

Erfaringen med vask av Sirritógv er at det tåler 40 grader maskinvask (jeg vasket mitt på 40 grader kortprogram, + en gang til på 30 grader for å fjærne lanolinlukta) Det ble også mye lysere ettervask og har også hørt at det nesten blir helt ettersom en vasker denne ulla. :-)