Oppskrift på enkelt sjal

Gratis oppskrift på sjal

Dette sjalet har jeg strikket i et garn fra færøyene som heter Sirritógv og har 1 tråd. Du kan lese mer om garnet her Jeg hadde aldri strikket i denne garntypen tidligere og det var med litt spenning jeg gikk i gang. Resultatet ble ganske bra så jeg laget like godt ei oppskrift til det som du finner under her.

sjal i færøysk garn

Til denne oppskriften på sjalet trenger du

Garn: Sirritógv (1 tråd), eller annet garn som er tynt
Garnmengde: ca 100 gram
Strikkefasthet: 100 gr. 500 meter
Pinner: 4,5 mm

Mål:
Målt flatt på bordet uten at det er strekt ble:
Lengden oppe: ca 150 cm
Høyden fra midten til duken : 70 cm

Framgangsmåte
Sjalet er strikket fram og tilbake i riller og starter neders, du vil også få en fin hullrad på hver kant mens du øker. Økningene skjer på hver annen pinne, og dette gjør du ved å øke i slutten på hver pinne med kast.

Sjal i Sirritógv

Oppskrift på sjal
Legg opp 3 masker, snu
Rad 2: Strikk 2 masker og ta et kast, strikk den siste masken. Snu
Rad 3: Strikk til 1 maske gjenstår, gjør et kast og strikk siste masken.

Gjenta rad 2 og 3 til du har 200 maker totalt

Nå lager du en hullrad ved å "strikke to masker, gjør et kast, strikk 2 masker sammen" Gjenta "" til det gjenstår et par masker og strikk de rett. Snu

Elastisk avfelling
Fell av ved å strikk 2 masker, sett maskene tilbake på venstre pinne, strikk de 2 maskene vridd sammen. Da har du 1 maske på høyre pinne, strikk 1 maske til, sett begge maskene tilbake på venstre pinne, strikk de vridd sammen. .

Fest alle tråder, og sett på dusker. (hvis du strikker i Sirritógv som er 100% ull vil de nok tove litt i vask, på mitt sjal tok jeg og børstet de lett etter vaskingen.)

Dusker:
Disse duskene blir litt avlange og det enkleste er å surre de rundt en plast- eller papp-plate på ca 10 cm høyde, for å få de like lange.

Hvordan lage dusk

Forklaring til bildet:
1. Legg en tråd på tvers over - denne skal du ha inni alle snurrene du gjør og for å få festet duken senere.
2. Snurr garnet rundt malen til den er den tykkelsen du ca ønsker. (på sjalet snurret jeg 40 ganger rundt pga at garnet er så tynt)
3. Fest den første tråden du startet med øverst
4. Klipp av dusken nederst der frynsene skal være
5. Fjern malen (papp eller plastbiten)
6. Ta tak øvert i dusken ca 1 cm og begynn å snurre med en annen tråd snurr til du får en fin kant
7. Fest endene på den tråden du surret med øverst, la de gjerne hente sammen nedover med frynsene
8. Klipp av de to endene
9. Trim duskekanten nederst

Og du har en liten fin dusk, trådene øverst kan være der for å feste dusken til sjalet. Til dette sjalet lagde jeg tre slike dusker en i hvert hjørne.

Når sjalet var ferdig vasket jeg det på 40 grader på kortprogram i milo, for å få garntypen til å bli mykere og for å få bort lanolinlukten.

Lykke til om du strikker dette og det var veldig morsomt å får prøvd ut dette garnet egentlig, ble mykt og godt når det var ferdig.