Hekla og tova sitteunderlag

Det var sannelig lenge siden jeg hadde tatt i heklekroken helt til i går kveld, moro med litt avvekslinkg fra strikkepinnene.
Fikk til et par sitteunderlag som jeg har heklet etter ei oppskrift på grytekluter, bare med et par omganger ekstra på det ene, og det andre er strikket med samme omganger. Var litt usikker på hvor mye det ville tove, så da ble det til et par ekstra omganger på det mørkeste.

Hekla og tova sitteunderlag


Heklet i enkelt fritidsgarn på pinne 9mm, før toving var de ca 45 og 50 cm i diameter.
Tovet det på 40 grader program (mixprogram på min maskin som er ca 2 timer)

Det minste som var 45 cm før toving ble 35 cm, og det lilla som i utgangspunktet var 50 cm ble 43 cm etter tovinga. Det største som jeg også hadde heklet et par ekstra runder på må jeg nok hekle litt flere staver mellom for å få det helt optimalt. Med litt strekking og tøying ble det ok. :-)

Grunnoppskriften fant jeg her




Drevet av Blogger.