Hva har skjedd med garnet?

Et blogginnlegg for deg som har tenkt å handle østlandsgarn og strikke etter oppskrift!

I går var jeg og kjøpte østlandsgarn for å strikke tovede tøfler med.

Vel ankommet butikken så fikk jeg tak i garn, jeg stusset litt da jeg så de hadde fått nytt magebånd på garnnøstene, og følte at noe ikke stemte med garnet slik jeg var vant med at østlandsgarn skulle være.

Da jeg kom hjem og begynte å strikke synes jeg at det virket jo helt annerledes, men strikket i veg. Jeg hadde to par tøfler som jeg bare måtte få ferdige raskt!

Under strikkingen skjønte jeg at garnet var tynnere enn vanlig, og at det var blitt glattere.På bildet under kan jeg godt se forskjellen. Den nye typen er den med grått magebånd. Har samme pinnestr. oppgitt, 50gr = 100m, med maskefasthet på 23m=10 pinner. Hvordan er dette mulig?

Fikk nå etterhvert strikket ferdige disse tøflene og tovet de i morrest i maskinen. Det gikk ikke bra. Tøfler som skulle være str. 38-39 ble str. 36-37.

Ok, tenkte jeg, da får jeg dra og handle inn nytt garn for å lage de tøflene, som tenkt så gjort. Får jo bare lage de større enn oppskriften sier. Det er jo litt ille hvis de har begynt å lage garnet med tynnere kvalitet, for hva vil da skje med alle oppskriftene?

Tenkte at jeg måtte jo ta tak i dette med det merkelige som var skjedd med østlandsgarnet. Så først så ringte jeg til Gjesdal, og de produserer ikke det lenger der. Jeg måtte ta en telefon til nille. Der snakket jeg med innkjøpssjefen.

Det skulle ikke være noen forandringer på garnet, og beklaget dette - før jeg fikk takk for at jeg sa i fra.

Da får en vente å se hva som skjer.

Jeg blir iallefall å strikke de tøflene men da med litt flere masker på enn oppskriften sier. For tovinga ble helt super den, garnet var også veldig godt å strikke med.

Ha en flotters dag!

5 kommentarer:

  1. Dette var jo ikke bra da. Jeg vet toving kan være litt forskjellig fra plass til plass mtp vannet. Noe av vannet er "kraftigere" enn andre plasser og det da blir litt annerledes for dem som har sånt vann! :) Men uansett så synes jeg Østlandsgarnet kunne ha beholdt den tykkelsen dem hadde på garnet og ikke tynne det ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mona Charlotte, det var ikke tovingen som var noe galt med, det er garntykkelsen de har endret på :-)

      Slett
  2. Vestlandsgarn er vel samme som Østlandsgarn, du kan bruke det! :)

    SvarSlett
  3. Så kjedelig... Får håpe du har ei venninne med små føtter som kan få seg nye tøfler til jul da ;)

    SvarSlett
  4. Hei,
    Vi har blitt gjort oppmerksomme på at vårt nye Østlandsgarn (med grå banderole) er tynnere enn det tidligere har vært. Vi er nå i prosess med å finne ut hva som kan ha skjedd slik at vi får rettet dette opp.

    De av dere som har kjøpt Østlandsgarn, og ikke er fornøyd, kan returnere dette i våre butikker og enten bytte i annet garn eller få pengene tilbake.

    Takk for at dere har gjort oss oppmerksomme på dette!