Smetteskjerf, votter og booties for allergikere

strikketøy for allergikere

Rillestrikket smetteskjerf

Rillestrikket babyvotter uten tommel
Rillestrikket babybooties

Produktinfo:

Mål:
Skjerf: Lengde - 58,5 cm, Bredde - 13 cm
Votter uten tommel: Lengde - 13,5 cm, Bredde - 8 cm
Booties som kan brettes: FotLengde - 11-12 cm, Høyde - 12 cm og kan brettes

Garn: Baby Lollipop (100% akryl)
Vask: 30 grader

Husker tilbake i oppvesksten da det var ganske vanlig med å bruke akryl i strikketøyet, med håret til vers på alle kanter, når en tok av seg lua. :-) Den lua klødde iallefall ikke - så da kunne elektrisk hår være så mye elektrisk det bare ville. Det snakkes også en del på nettet om at akryl er brannfarlig, jo det er lett antennelig, men jeg brant meg aldri når jeg brukte akryl. Vi hadde stearinlys i snøhytter og leken gikk viltert for seg ute men kan ikke huske at noen av barna har tatt skade eller fått brannskader av akryl - slik var det den gang.

I dag er det ull og alpakka som gjelder i strikketøyet, det synes jeg er det beste og, men nå er det også slik at i enkelte produksjoner tilsettes stoff for å gjøre ullgarnet sterkere, som i f.eks superwash. Enkelte tåler ikke disse stoffene pga eksem og eller atopisk eksem. En ser og hører også om folk som helt plutseleg har begynt å reagere på enkelte garnmerker. Mange er også allergiske mot animalske garntyper og får eksem av ull og alpakka, eller sliter med atopisk eksem. Så hva blir det igjen til de som er plaget med dette når de skal ha seg strikkaplagg - Jeg tenkte litt over dette og da er vel akryl eller bomull en grei løsning. Sant skal sies at akryl er vel ikke det som varmer mest om vinteren, så derfor ble dette settet til og kan brukes både høst, vår og milde vintre synes jeg da.

Hva er din mening om bruk av 100% akryl?


Ingen kommentarer

Drevet av Blogger.