Montering av kofte

Montering av kofte

Montering av kofte

Å montere en kofte kan være vanskelig å komme i gang med for de fleste av oss som strikker, jeg gruer meg alltid til å klippe og å sy  i strikketøyet. Når jeg strikke vanjas varme kofte så tok jeg bilder av det jeg gjorde i monteringsprosessen. Nedenfor finner du trinn for trinn hvordan jeg gjorde dette.

1. Start med å feste alle løse tråder godt
2. Damp kofta lett
3. Ta mål av strikketøyet og se hvor lang ermet skal være fra skulder og ned til under ermehull, sett ett merke i bolen på ermbredden.
Montering av kofte

4. Bruk symaskin til å lage 2 sømmer med sikksakk på innsiden av markeringen for ermer. Lag også en søm midt under ermhullet på tvers.

5. Sy tilsvarende sømmer langs oppklippsmasken midt foran, samt en søm ca 1 cm på innsiden av markeringstråden for halsåpningen.

Montering av kofte


Sett maskene som skal klippes bort midt i halsåpningen på en egen tråd. Sett skuldermaskene på en lang rundpinne eller en på hver side foran og bak, med begynnelse og slutt på ene skulderen.

Montering av kofte
6. Mask sammen oppå skuldrene - Begynn ytterst på den ene skuldr og jobb deg innover mot halsåpningen på for og bakstykket. Når du er ferdig med sammenmaskingen av begge skuldrene, har du ennå noen masker igjen i nakken, disse maskene skal du la være på pinnen til senere når du skal strikke halsen.
Montering av kofte
Montering av kofte


7. Nå skal det klippes opp for ermer og sy de på. Etter jeg har klipt opp for ermehull syr jeg alltid en ekstra sikksakksøm rundt hele ermeåpningen.

Montering av kofte

Ermene syr jeg på fra retta og starter alltid under ermet når den skal monteres. Begynn å sy ermet på mellom 1. og 2. maske utenfor sømmen som er sydd på symaskin. Henter opp tråden mellom maskene og syr så i vrangmasken der belegget til ermet starter. Pass på at du ikke strekker i ermet og at midten av ermet blir oppe på skulderen.

Montering av kofte


8. Nå sys belegget over klippekanten fra vrangsiden av kofta på ermene.
Montering av kofte

Montering av kofte

9. Jeg går tilbake til halringen nå, fra før av har jeg på de maskene i nakken og begynner å ta opp masker foran i utringningen en liten bit på innersiden av merketråden til jeg får det maskeantallet som skal være rundt halsen. Prøv å følge mønstret slik at det blir likt på begge sider av halskanten nede. (ser på bildene mine her at jeg har gjort dette litt skjevt) så pass på dette. Når det er gjort syr jeg sikksakk et par ganger her og. Med et par sømmer på hver side av midtmaskene for å unngå at jeg klipper av denne tråden når jeg skal klippe foran på kofta.
10. Klipp til halsringen og ta opp maskenr ved merketråden + nakkemaskene og som her 9 masker fra hver av stolpene. Strikk varngbord fram og tilbake til halsåpningen med det maskeantallet som står i oppskriften strikk halskanten til oppgitt høyde og fell løst av.

Montering av kofte 
Montering av kofte

11. Sy fast knappestolpene i forstykket pass på at de ikke blir sydd på for stramt og eller for løst på.  Strikker du til jente skal knapphullene sitte på venstre stolpen.

Montering av kofte

12. Nå strikker du opp masker for å lage belegg til knappestolpene. Hent maskene fra knappestolpene og helt opp til skulderen. Belegget  strikkes her 6-8 pinner glattstrikk.

Montering av kofte

Montering av kofte
14. Klipp opp foran mellom midtmaskene du tidligere sydde med maskin.

Montering av kofte
15.  Belegget syes pent  på plass for å skjule sårkanten fra oppklippingen foran og opp til skuldrene.
Montering av kofte

Montering av kofte


Sett i passende knapper.
Damp, eller legg kofta fuktet mellom to kleder for å forme og slette det.

TIPS FOR Å LAGE FINE KNAPPEHULL

Fell de maskene som skal være i kanpphullet. I neste pinne legger du opp 2 masker i tillegg. Strikk de to første og de to siste maskene sammen i neste pinne.

Eksempel på knappehulle når en strikker stolpe på 12 masker.
Strikk 4 masker fell 3 masker, strikk ut pinnen (4 masker).
Strikk 5 masker - legg opp 5 masker strikk ut pinnen (4 masker).
Strikk 4 masker (strikk 2 masker sammen, strikk 2 masker, strikk 2 masker sammen) Strikk pinnen ut.



Drevet av Blogger.