Burgunderrøde pulsvanter i flettemønster

Det begynner å bli kaldere dager nå og vi finner fram varmere tøy. Jeg synes det er for tidlig med votter nå - iallefall her hos oss. Nå er det godt å ha på noe lunt rund hendene når en går turer i naturen. Pulsvanter synes jeg også er flotte nå hvis en skal ut og ta bilder, det blir fort kaldt på hendene.

Disse myke og gode burgunderrøde pulsvarmerne har har jeg strikket etter eget hode og flettemønstret har jeg funnet på drops design. Etter litt prøving og feilig så ble de slik  og med et hull for tommel.

strikka pulsvanter med flettemønster

strikka pulsvanter med flettemønster

Størrelse: Dame (M)
Lengde 20 cm
Bredde: 10cm og kan tøyes

Materiale: 100% Virgin Ull
Garnmengde: ca 50 gr.
Pinner nr.: 4mm og 4,5 mm
Farger: Vinrød/burgunder, Litt vanskelig å si eksakt farge
Teknikk: Håndstrikket flettemønster

Vaskeanvisning: 30 grader håndvask (Milo)

Framgangsmåten
Det jeg gjorde når disse ble til: La opp 48 masker og strikket 3 riller (kan være lurt å strikke disse i vrangbord med litt fler omganger, for en tightere kant).  Jeg måtte felle før fletten startet for å justere på maskeantallet.
Flettemønstret går over raporten går over 8 omganger med 12 masker til flettene, og med 6 masker på hver side dette finner du her.
Strikket disse med magic loop så det var greit å ha en side for utsiden og en side for innsiden av pulsvottene. På innsiden strikket jeg kun glattstrikk og avsluttet med en liten kant 2 rett og 2 vrange. (måtte justere litt her også for å få maskene til å stemme).

For å lage hullet til tommel satte jeg av 6 masker på hver vott og tok opp slik at jeg hadde 16 masker totalt og strikket riller i 4 omganger før jeg felte av.

Da ønsker jeg alle ei flott helg!

3 kommentarer:

  1. Utrolig flott blogg du har!! Jeg er stor fan av bloggere som deg, med lidenskap for det kreative og et ønske om å dele det man kan. Det du har fått til med bloggen din, er akkurat det jeg ønsker å få til med bloggen min. Jeg skal følge deg videre! Thumbs up :-)

    SvarSlett
  2. Å tusen takk for det Ingunn :-) Må igjen også få takket deg for flotte videoer på youtube :-)