StørrelsesGuider Luer og Sokker

StørrelsesGuider Luer og Sokker
Det er med meg som med helt sikkert mange andre både strikkere og heklere at en er i tvil om størrelser når en skal lage noe. Derfor lager jeg nå en guide for min egen del, og kanskje også for din del. :-)

Tabell for bruk til hekling og strikking av luer til barn kan variere stort, en må her også tenke på hvor lang barnet er. Lengden på barnet avgjør også mye av hodestørrelsen. Når du skal måle hodestørrelsen måler du der det er tykkest rundt for å finne omkretsen, lengden finner du ved å måle fra kronen og ned til øreflippen.

HODEPLAGG
Tabell for Barnestørrelser
StørrelsesGuider Luer og Sokker

AlderHodeOmkrets
Nyfødd 32-37 cm
3 mnd37-42 cm
6 mnd 40-46 cm
9 mnd 42-48 cm
12 mnd43-49 cm
18 mnd 45-50 cm
2 år46-51 cm
3 år47-52 cm
4 år47-53 cm
5 år48-53 cm
6 år 49-55 cm
7 år49-55 cm
8 år49-56 cm
9 år50-56 cm
10 år50-57 cm

StørrelsesGuider Luer og Sokker
Tabell for voksenstørrelser
Størrelse  HodeOmkrets
X-small 51-54 cm
small54-57 cm
Medium 56-59 cm
Large59-63 cm
X-large61-65 cm

StørrelsesGuider Luer og Sokker
Til føtter

StørrelsesGuider Luer og Sokker

SkostørrelseFotlengde
18/20 11,2 cm
22/2313,5 cm
24/25 14,8cm
26/27 16,2 cm
28/2917,5 cm
30/31 18,8 cm
32/3320,2 cm
34/3521,5 cm
36/3722,8 cm
38/3924,2 cm
40/41 25,5 cm
42/4326,8 cm
44/4528,2 cm

Når en strikker sokker til voksne er det også en fin huskeregel og begynne å felle av for tå ca 3 cm før hel fotlegnde.

StørrelsesGuider Luer og Sokker
Fotlengde i stikka lester
1-3 mnd 10 cm
3-6 mnd 11 cm
6-12 mnd 13 cm
12-18 mnd  15 cm
18-24 mnd 21 cm

6 kommentarer:

  1. Superkjekt med en sånn guide! Tusen takk.. :-)

    SvarSlett
  2. Takk for du deler! En slik liste er jo super å ha;) Så mye fint du har laget i det siste:)

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  3. Hei :-) takk for at du deler :-) når jeg strikker sokker, så går jeg ut fra følgende : skostørrelse : 2 + 1 cm. Det vil si at dersom jeg skal strikke til noen som bruker sko str 36 så er regnestykket slik 36 : 2 = 18 + 1 cm = 19 cm. Da måler jeg med hælen inkludert. Dette gir ett godt resultat :-) Takk for at du også tar med mål til luer. Ønsker deg en GOD HELG

    SvarSlett
  4. Hei igjen :-) ser at jeg glemte en viktig info. Dersom en ønsker å bruke formelen på regnestykke jeg beskrev over, så begynner en å felle av til tå når en har strikket til utregnet lengde. Ser at da strikker vi ganske like lengder på sokker i ulike str ;-)

    SvarSlett
  5. flott med størrelser, men jeg savner en pekepinn for hvor mange masker enn skal lage. Feks, skal strikke en lue til dateren min på 3 år.

    SvarSlett
    Svar
    1. hei anonym da må du jo også ta i betraktning hvilket garn du skal bruke om det er et tynt garn med tynne pinner eller et tykt garn med tykkere pinner. Denne oversikten er kun ment for hodestørrelser når en strikker f.barne luer. Jeg må også legge til at her kan det være store forkjeller på omkretsen til hodet på et barn, så her må en se dette individuelt