Ol-merker etter vask og Historien bak patenten på Ol-ringene

Da har merkene fått seg en tur i vaskemaskinen her på 40 grader vanlig vask sammen med annet. Resultet ble ikke bra :-(.  Hvordan merkene oppfører seg i skånsom håndvask vet jeg ikke i skrivende stund. Så da er det vel best å finne på en ny løsning til akkurat dette.

Ol-merker

Etter at jeg la ut ol-merket til luene tidligere i dag, fikk jeg en storm av henvendelser angående patenten på Ol-ringne. De fleste sier jeg ikke kan bruke disse, etter det startet jeg litt forskning av dette på internett, og kom over denne artikkelen fra wikipedia om OL-ringene.

"Frydenlund bryggeri hadde en vørterøletikett med to barn på. Men de ønsket å snu vørterøltrenden fra å være en barnedrikk til å bli en sportsdrikk. De fikk derfor tegnet en ny etikett for sitt vørterøl i 1938. Da fikk bryggeriets vørterøl etiketten med den kraftige armen til bokseren Schliemann og de fem OL-ringene (som ble utformet av Pierre de Coubertin for Den olympiske komité i 1913) på. Etiketten ble så mønsterbeskyttet av Frydenlund i Norge 1939. Da Norge skulle arrangere vinter-OL i 1952, fikk Den olympiske komité beskjed av patentkontoret at Frydenlund hadde sikret seg rettighetene til bruken av Den olympiske komités symbol lokalt i Norge. Frydenlund lot likevel Den norske olympiske komité bruke ringene under OL.

I 1972 solgte Frydenlund rettighetene til OL-ringene til komiteen for 1 kr, og fikk samtidig beholde retten til å bruke ringene på vørterølet. I dag er det Ringnes Vørterøl som bærer OL-ringene."

Jeg tør ikke bruke noen ol-ringer til noen av mine luer foreløpig.

Da kan vel dette være en løsning.

Label til merking av tøy
Kilde: Sitat - Wikipedia

3 kommentarer:

  1. Hei!

    Vil bare si ifra om at det er litt vanskelig å lese innleggene dine, for de blir for store, så bade bilder og skrift blir delvis borte...
    Kanskje det er noe du kan gjøre med det?

    Ha ei flott uke videre.
    Klem fra Ann Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du sier i fra om dette. På min skjerm ser det helt normalt ut, men hvis jeg stiller skjermoppløsningen høyere så ender det ikke bra her...vet ikke om det kan ha noe med skjermoppløsningen å gjøre jeg har min på 100%. :-) Men jeg skal sjekke det ut.

      Slett
    2. Ja, dette var litt merkelig... Alle andre blogger er ok å se, men ikke din... Skal sjekke ut her jeg også :)

      Slett

Drevet av Blogger.