Min første Marius dress

Dette er min første mariusdress, har hatt dette arbeidet som kosestrikking innimellom alle småtingene jeg har strikket den siste uken.

Strikka Marius dress ferdig

Strikka Marius dress rygg

Marius dress med treknapper

Selve strikkingen gikk greit, men hadde aldri i mitt liv trodd at det skulle bli så mye arbeid med monteringen :-) Sy her, og sy der, strikke belegge, og midt under syingen så måtte jo symaskinen bli ødelagt, men da hadde jeg sydd de viktigste sømmene på ermer og knappestolpen, så jeg var reddet der.
Ermene sydde jeg på for hånd fra forsiden. Jeg begynte mellom 1. og 2. maske utenfor sømmen som jeg hadde sydd tidligere på maskinen. Fisket opp tråden mellom maskene og sydde i vrangmasken hvor belegget til ermet starter. Dette gir en god og elastisk søm. Under her har jeg laget noen huskerelger for prossessen i monteringen for min egen del, og for alt jeg vet kanskje dette er til nytte for deg og.

Huskeliste for montering:
1. Feste alle løse tråder
2. Måle hvor lang erm-sømmenskal være
3. Sy 2 maskinsømmer der armene skal være, 4 masker mellom sømmene, og på tvers nede
4. Sy knappestolpen med 5 masker mellom sømmene på samme måte som ermene.
5. Mask sammen skuldrene
6. Lager halsen og brett den dobbel og by på innsiden.
7. Plukker opp masker til knappestolper, plukk opp 1 maske utenfor maskinsømmen ved å hoppe over hver 4. tråd. Strikk 1 omgang rett så 1 rett 1 vrang på resten til ønsket bredde.
8. Strikker neste maskestolpe på samme måte med knappehull (høyre for gutt og venstre for jente).
9. Plukk opp masker til belegg bak maskestolpene, ta maskene i den vrangmasken som er på baksiden etter at du strikket den første omgangen rett på knappestolpen. Strikk rett på rettsiden og vrang på innsiden (glattstrikk) i ca 2,5 cm. Gjør det samme på den andre knappestolpen.
10.Klipp opp mellom maskestolpene på midten, sy belegget over klippekanten og oppe og nede på hver ende.
11. Klipp opp for ermer
12. Sy i armen fra framsiden.
Start under armen. Begynne mellom 1. og 2. maske utenfor sømmen som er sydd. Hent opp tråden mellom maskene og sy i vrangmasken der belegget til armen begynner, pass på å få midten på armen øverst.
13. Sy belegget over klippekanten rundt på begge armene
14. Sy i knapper

Info:
Mønster: Mariusdress fra boka "Marius strikkebok, klassikere, historier og nye oppskrifter"
Garn: Hverdags (60% alpakka og 40% Peruviansk ull)
Pinner nr. 2,5 og 3mm
Størrelse: 3 - 4 mnd

Målene ble: 
Overvidde: 56 cm
Benlengde: 18 cm
Ermlengde: 18 cm
Hel lengde 55cm

6 kommentarer:

  1. Utrolig flott dress i nydelige farger! Du er jammen god som monterer selv! Jeg har akkurat levert fre meg to gensere til montering. Hadde ALDRI klart det selv..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja må si det var litt kaotisk en stund men det er bare å bruke tiden og tenke litt før en syr..du hadde sikkert klart det du og :-) og øvelse gjør mester. Allt må jo være det første en eller annen gang. :-)

      Slett
  2. Så fin dressen ble!

    Det er give away hos meg om du vil bli med ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å tusen takk, det er så hyggelig å få slike kommentarer :-)