Hvordan tove strikkeplagg

Hvordan tove strikkeplagg

Ser det er mange som stiller seg spørsmålet om "Hvordan tove strikkeplagg?" Det er mange måter du kan tove et strikketøy på: for hånd, i tørketrommel og i vaskemaskinen.

Toving = Krymping
Tovingen er en possess som foregår ved mekanisk bevegelse, ullfibrene fortettes gjennom friksjon. Toving er en etterbehandling, krymping, av bl.a. strikkede plagg og bruksgjenstander.

Jeg har drevet med toving av småplagg som votter o.l. og har hatt både gode og dårlige resultater med dette. Noen plagg som votter ønsker jeg ikke så hard toving på som f.eks tova tøfler og vinvesker. I denne posten tenkte jeg å dele litt av mine erfaringer med dette emnet. Når jeg har tovet noe bruker jeg min vaskemaskin.

Garn.
Først, garnet må være ullgarn, som regel kan alt toves som har etiketten 30 grader håndvask på og er 100% ull. Alpakkagarnet egner seg også meget godt til toving og tover veldig godt.
Noen typer garn tover mer enn andre, og fargevalget har også noe å si. Skal du tove hvitt ullgarn f.eks så kan dette være vanskelig pga behandlingen garnet har fått fra fabrikken, er ullgarnet helt hvitt og har blitt bleket tover dårlig og dette bør du unngå å bruke i plagg som skal toves, er imidlertid garnet naturhvitt har det ikke fått den samme behandligen og kan derimot toves. Ullgarn som er merket superwash tover ikke.

Strikkefasthet
Etter min mening har også pinnestørrelser, og hvor eventuelt hvor løst eller fast du strikke noe å si for hvor mye et plagg toves. Strikker du stramt toves ikke plagget så mye som når en strikker med større pinner.

Toving i vaskemaskin.
Først: Alle maskiner tover ulikt
Når du skal tove i vaskemaskinen betyr både garntypen, hvor store pinner du har brukt, programvalget, samt hvor mye du tover på en gang noe for toveprossessen.

Programvalg
Velg et program mellom 30-60 grader, høyere temperatur gjør det til at fargen kan ødelegges. Har du ikke tovet noe av den garntypen du skal tove lønner det seg å prøve seg fram først, start med det minste og mest skånsomme programmet, det er bedre dette enn å få et strikkeplagg som blir tovet for mye, da er det som regel ingen vei til bake. Tov heller to ganger på et skånsomt program for bedre kontroll. Ha også et annet plagg sammen (f.eks en dongeribukse den loer ikke) med det du skal tove. Dette er med på å skape mer bevegelse og mer filting av det produktet som skal toves. Legger du mye i maskinen toves plaggene mer, og færre ting i maskinen toves de mindre.

Valg av såpe
Ingenting er bedre enn Milo for ullplagg, milo er uten ensymer og tar vare på ulla. Det er mange som sverger til grønnsåpe men det har jeg holdt meg unna ettersom jeg har hørt av grønnsåpen vil ødelegge vaskemaskinen på sikt. Jeg har faktisk også tovet plagg helt uten såpe i vaskemaskinene også meg godt resultat.

Sentrifugering har ingenting eller svært lite å si for tovingen, mange tenker at dette er med på å tove plagget men dette er feil. Når en sentrifugerer blir plagget liggende i tommelen stille på en plass og dette tover ikke.

Toving i Tørketrommel
Toving i tørketrommel har jeg ikke så mange erfaringer med men det er mange som gjør dette også. Da må du ha plagget fuktig når du legger det i trommelen, fordelen med å tove i tørketrommel gir deg bedre kontroll og du kan stoppe og se hvordan plagget toves undereis.

strikka votter før toving
Her er vottene ferdig strikket og klar for en runde i maskinen min på 40 grader

Etter tovingen
Mens plagget ennå er vått kan det strekkes og formes slik du ønsker det - Tørk plagget liggende.

strikka votter etter toving i maskinen
Vottene ser slik ut etter at jeg har tat de ut av maskinen

detaljbilde av tova votter
En liten detalj av de tova vottene

tova, formet og strukket votter
Vottene etter at jeg har stukket og formet de

tova votter
Ferdige tova votter som skal tørkes flatt.

Det finnes helt sikkert flere tips på nettet men dette var mine erfaringer. Del gjerne dine tips og erfaringer i kommentarfeltet her :-)

6 kommentarer:

  1. Kjekt at du deler erfaringene dine med toving. Det er alltid noen nybegynnere i faget som trenger råd.! Jeg leste nettopp at vi skulle bruke Milo som du skriver når vi tover fordi vanlig vaskemiddel og grønnsåpe ødelegger fibrene i ulla. Så nå har jeg gått over til å bruke Milo. Gode, tykke tova-votter er gull verdt i kulda.

    God onsdagskveld!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Kjekt å høre om erfaringene dine! Det er mye det samme jeg har opplevd. Tror jeg bare har hatt ett plagg som ikke ble vellykket. Jeg har gåttover til å bruke Nøstebarn sin ullvask, liker den nye bedre enn Milo. Som flekkfjerning bruker jeg en universalsåpe kjøpt hos Husfliden, Almgren tror jeg den heter. Den er helt fantastisk og kan brukes på skinn, ull og andre stoffer. Tar bort alle slags flekker ;)

    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  3. Takker for nyttig innlegg! Strikker Vukuvotter, gammelt mønster fra Husfliden. Bruker totrådig villsaugarn fra Hitterø, og tenkte jeg ikke skulle bruke vaskemiddel for å ta vare på lanolinen. Er det tovingen eller forming/st

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det tovingen eller forming/ strekking som gir størrelsen på vottene?

      Slett
    2. Er det tovingen eller forming/ strekking som gir størrelsen på vottene?

      Slett
    3. Størrelsen på vottene kommer jo an på hvilket garn (tykkelse), maskeantallet og hvor mye du tover de som gir størrelsen. Etter tovingen former og strekker jeg alltid vottene og lar de tørke flatt. Såpe har ikke noe med tovingen å gjøre da det er den mekaniske beveglsen på strikkeplagget, temperaturvekslinger mellom varmt og kaldt har også en del og si, samt hvor lang tid en tover tøyet som avjgør det hele.