Uken som ble borte for meg + oppskrift på hals.

Tenk hvor fort tiden flyr nå om dagene, jeg skal ditt og jeg skal datt men slik er det i en litt for travel førjulstid.

Jeg har fått tid til å strikke et par plagg eller rettere kalt tilbehør fra sist jeg var her på bloggen.
Ukens strikking er
1 brun lue med paljetter.
Nålefiltet blå tovede barnevotter.
1 par tovede burgunderfargede damevotter
1 hals

Strikket lue med paljetter
På denne lua som jeg har fått inspirasjon fra Ingunn til å strikke har jeg brukt garnet FameTrendPaljett fra Marks & Kattens og brukt Alpaca soft fra nille på pinner nr. 3.

Tova votter

tova barnevotter

Disse blå tova barnevottene hadde jeg strikke fra før av, men i gårkveld satt jeg og nålefiltet et hvitt hjerte på hver vott. synes de ble søte.

tova damevotter
Burgunderrøde tovede damevotter med hvitt innslag rundt håndledd. Strikker de litt innsvinget rundt håndlettet for at de skal sitte litt bedre på.

STRIKKA HALS

Strikket hals
Og til slutt har det blitt en brun hals strikket i Adore Alpakka et mykt godt garn. Metoden jeg har brukt her er tapte masker som gir en flott effekt. Greit å få prøvd ut metoden men tror neste gang jeg skal ha noe mer fluffy garn når jeg lager en slik. Men god og varm ble denne iallefall, har hørt at alpakka varmer fire ganger mer enn ull.

Strikket hals

Oppskrift:
Halsen strikkes på tvers fram og tilbake, og sys sammen når du har nått ønsket lengde:

Legg opp masker 40 masker og strik 1 p rett, videre gjenta rad 1-4 slik:
1.p (= retten): * 1 r, 2 kast om p *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m og avslutt med 1 r.
2.p (= vrangen): Strikk rett samtidig som alle kastene fra forrige p slippes ned (= tapte m).
3.p: strikk rett over alle m.
4.p: strikk rett over alle m.

Oppskriften er hentet fra en av videoene til  garnstudio.no

1 kommentar:

  1. Her var det jammen mye fint! Rullelua med paljetter ble rålekker! Fin pynt på de små vottene! Det gjør seg alltid med litt ekstra. En god og varm hals er tingen nå slik som det blåser. Smart å ha færre masker ved håndleddet på vottene.
    Jeg har akkurat felt av ei Jacques Cousteau-lue. Den blir nok med på julemarked i morgen.

    Riktig god helg!

    Klem fra Ingunn