Selbuvotter, toving og garnfarge

Har strikket et par selbuvotter i P2 garnet på pinner nr. 2,5. Jeg strikket etter et mønster i boken/heftet Strikkelyst. Garnet P2 har an befalte pinner 3-4mm. men jeg brukte mindre bevisst pga at jeg viste disse vottene ble store.

Selbuvotter

Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, med 76 masker etter tommelkilen, og som tenkt ble de da alt for store. På de to første bildene her har jeg akkurat strikket de ferdige og som du ser ble veldig store.

Selbuvotter

Etter strikkingen har jeg forsøkt å tove vottene 3 ganger i maskinen på 30 grader med 500 omdreininger.

Tovingen gikk greit - inntil siste toving da skjedde det som jeg fryktet. Det røde garnet begynte å farge av til det hvite. Dette vises best på bildet med vottene vist fra innsiden.  Kan dette fikses på noen måter?

Dette er så ergelig når jeg tenkte det skulle være en gave til en dame. Det verste av alt i fjor før jule strikket jeg også selvuvanter til henne men med litt annet garn og mønster, og da ble det helt katastrofe så de vottene ligger lengst inni skapet mitt her. Ten tovingen ble helt feil og bulkete.

Tankene slår meg at det er kanskje en mening med at når jeg strikker til henne i selbustrikk så er det kanskje noe jeg ikke skal strikke til henne?

Selbuvotter

Selbuvotter

Håper det er noen der ute som har et lite hint til meg ang. avfarging og toving?

Ha en fin søndag!

6 kommentarer:

  1. Jag tovar i 40 gr och 1 gång med full centrifugering och har aldrig råkat ut för färgning men jag har inte testat det garn du stickat med.

    SvarSlett
  2. Hei når jeg tover noe jeg er redd skal farge av, bruker jeg noe som heter colour catcher i maskin, det er et lite ark som du legger sammens med vasken, det trekker til seg overskuddsfarve. Er usikker på om det hjelper nå når det allerede har farget av, men verd å prøve. Du får kjøpt de på dagligvarehandelen, de koster ca 40 kr for 15 ark. Foresten det var fine votter du hadde strikka :)

    SvarSlett
  3. Så synd med så fine votter!
    Lurer på om det ville hjelpe å skylle dem i eddikvann, men er ikke sikker.

    SvarSlett
  4. Kjempefine votter, sikkert varme og gode når de er ferdig tova! Disse kan du gi bort og være stolt av!

    Riktig fin søndagskveld!

    Klem

    SvarSlett
  5. Er du sikker på at de har farget av?
    Det kan jo også være at tovingen drar noen røde ullhår over på det hvite, og omvendt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk du har reddet meg Stubbetufsa, det er sannelig noen tråder fra de røde garnet som har lagt seg over - TaKK!! :-)