I helgen har jeg heklet en kurv

I helgen har jeg heklet en kurv.



Hvorfor ikke lage noe gjenbruksgjenstander? 
Jeg fant fram noen 4 t-skjorter som jeg klippet opp i ca 1-1,5 cm remser i ulike farger. Brukte heklenål 9 mm og heklet i veg, dette endte med en liten kurv som jeg nå kan ha med i campingvogna og ha småstrikk, garnnøster eller annet i.

Det jeg gjorde var å legge opp 3 lm og satte de til en ring. 
Heklet 12 st. i ringen og heklet rundt til ønsket diameter på bunnen. Her kunne jeg også ha laget den firkantig med å lage hjørner.

Heklet videre uten å øke
På første omgangen etter bunnen heklet jeg i bakre maske for å få en liten kant nede før jeg heklet rundt og rundt oppover til ønsket høyde.
Nest siste omg. ble heklet med håndtak (heklet da 8 lm og satte de til passe lengde fra siste fm slik at det ble plass til hånden min mellom. Heklet videre til neste side og gjorde det samme for dette håndtaket. Så heklet jeg siste runden i to farger og vips hadde jeg en kurv på ca 20x20 cm.

Laken VS Tskjorter
 Min konkulusjon 
Å hekle av t-skjorter er faktis bedre enn å bruke lakner eller stoffer som ikke kan strekkes, det er mye behagelig å hekle med synes jeg, og gir nesten like bra resultat. Neste gang blir det vel gulvmatte eller lignende. :-)

Ha en riktig flott ukestart!


5 kommentarer:

  1. Fin heklakurv du har laget!
    Jeg har brukt laken når jeg har heklet matter, men det var jo et godt tips å bruke t-skjorter! Det må jeg prøve en gang...når jeg har krympet lageret av gamle laken...:-)
    Ha ei fin ny uke!

    SvarSlett
  2. Så smart å tenke gjenbruk, flott kurv ble det også:-) Ha en fin mandagskveld! Klem Marianne

    SvarSlett
  3. Heisann og hoppsann... Ingen dag er god hvis man ikke har lært noe nytt...
    Her lærte jeg at man kan hekle av t-skjorter! DET hadde jeg ikke tenkt på før..... Ja,ja,... jeg som har vondt for å kaste saker og ting som det er, kommer ikke til å kaste noe heretter ..
    haha... Herlig!!
    Kjempeflott kurv du har laget deg til campingvognlivet ditt!
    Og du, tusen takk for koselige kommentarer "inne hos meg"...
    God og varm klem til deg!!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg! Alltid kjekt med gode tilbakemeldinger. Så smart det var å hekle korg av T-skjorter! Riktig fint ble det også! Kjekt du gir oss oppskrift!

    Ha en strålende mandagskveld!

    Klem

    SvarSlett

Drevet av Blogger.