Grønnstripet Luxus Sjal

Etter at jeg fikk garnet som jeg blogget om tidligere, bestemte jeg meg for at det skulle bli et sjal. Så tenkte jeg litt et nøste ble vel i minste laget for et helt sjal og falt på en kombinasjon med hvite striper. Litt leting i gamle oppskrifter så hadde jeg faktisk en lite sjal som jeg hadde nok garn til. Mønstret har jeg funnet i et av oppskriftene i bladet Familien 12/2012, men du finner det også på Garnstudio her.


Grønnstripet Luxus Sjal i alpakka

Jeg brukte det grønne garnet Faerytale 100% Børstet Alpakkaull som jeg har fått hos Joruns garn og hobby, til de hvite stripene har jeg brukt Adore også et Alpakka garn.

Nå er jeg ferdig med sjalet som tok meg kun 2 dager å strikke. Det er strikket fram og tilbake i rettstrikking med en heklekant rundt. Ganske enkelt og greit å ha når en sitter ute i sola eller foran tvn, og så mykt og godt det ble.

Grønnstripet Luxus Sjal



Garnet Faerytale har jeg skrvet mer om her, dette er et overraskende drøyt garn. Jeg brukte i underkant av et nøste til arbeidet og sitter igjen med ca 10 gram :-) Orginaloppskriften anbefalte pinner nr. 5, men jeg brukte pinner nr. 4,5. Synes også at det fluffy Faerytale-garnet i kombinasjon med Adore som er et mye glattere garn ga et fint resultat.

Det hadde vært morsomt å prøve Faerytale Alpakkaen på større pinner fordi garnet egner seg godt til både løse og faste masker så her kan man bruke helt opp til pinner nr. 9. Eller heklet et Englemaskesjal av dette, hadde sikkert blitt rålekkert.

Tror nok at jeg er blitt litt Alpakka frelst etter dette :-)

Litt mer om alpakka generelt
Alpakkaen er en ull som kommer fra lama, et dyr som lever på de Peruanske høyslettene 3- 4,5 tusen meter over havet der temperaturen gjerne synker ned til 20 minusgrader på nettene!
Alpakka fibrene er hele 3 ganger sterkere og 7 ganger varmere enn lammeull.
Har du leddgikt eller fryser hele tiden? Da er alpakka virkelig et funn.

Mange har opplevd at plagg av alpakka har en helende effekt.
Alpakka er helende effekt for raumatikere og er derfor et godt hjelpemiddel mot vonde ledd.
er KLØFRI, MYK og Varmer godt.


Hva med deg har du strikket mye med Alpakka?

Enda en takk til Jorun Holmen som sendte meg dette garnet.

Ha en god helg!



2 kommentarer:

  1. Herlig sjal i glade, vårlige farver :)

    Ønsker deg en glitrende lørdag

    Klem nordfra

    SvarSlett
  2. Kjempefint sjal! Digger farge-komboen med grønt og hvitt, veldig delikat :)

    SvarSlett

Drevet av Blogger.