Sjalet "Lisa" i hullmønster

Sjalet "Lisa" i hullmønster
Nå er jeg ferdig med mitt sjal - Det er ferdig vasket og blokket. Dette er et hva jeg vil si et lett og varmt sjal. Til å være mitt aller første sjal ble jeg litt overrasket over hvor stort det ble etter at jeg hadde felt av de siste maskene. Med mitt garnvalg ble det litt større enn oppgitt i oppskriften.

Vasket det i milo etter jeg har lest i  hos Bundingen med balsam i siste skyllevannet :-)

Hadde litt problemer med tanken på hvordan jeg skulle få til å blokke sjalet. Men som jeg er, tar jeg det jeg har. På gulvet det bar - snudde gulvteppet som heldigvis er ganske nytt støvsuget og ordnet med to splitter nye tykke håndklær oppå der.
Det geniale med gulvteppet er at det er av gummi under så da får en festet litt nåler. Men nåler hadde jeg lite av og, så da måtte jeg ta til hjelp to skaft og tykt juksa-snøre (fiskesnøre som de sier her sør) som jeg bandt i hver tupp på sjalet og så rundt sakftene på to av sidene.
Så var det overkanten der måtte jeg tre noen lange strikkepinner inn og støtte opp med det lille jeg hadde av nåler for å få det rett. Men det gikk da på et vis - sikkert ikke helt proff blokking dette men gjort er gjort. Får ha nok nåler i hus heretter eller kanskje en ide å kjøpe seg slike blokkevaiere når en skal strikke sjal. Så også inne hos bloggen Bundingen at hun hadde brukt isoporplater noe som helt sikkert er suverent. :-)

Strikket sjal


Sjalet "Lisa" i hullmønster



Mål: ca 78 cm målt fra nakken og ned langs midtmasken.
Mønster: Lisa by DROPS Design
Pinne: 4 mm
Garn: ca 3,5 nøster av Adore Alpakka fra Gjesdal

Prosessen kan dere se på bildene under.

Strikking av sjal

Blokking av sjal

Blokking av sjal









7 kommentarer:

  1. Så fint det ble! Suverent til å være ditt første! Nå skal du ikke se bort fra at jeg hermer igjen. Synes du har vært utrolig rask med å få det ferdig.

    Kom nettopp inn døra fra skitur på fjellet. Strålende vær og føre og i tillegg vindstille.

    Fortsatt god påske!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Så nydelig sjalet ble!!
    Og du er skikkelig kreativ når det gjelder blokkingen! Løsningsorientert heter det kanskje? - satt her og små lo og koste meg mens jeg leste :)
    Takk for hyggelig besøk på bloggen min, og supert at jeg kan gi bort litt inspirasjon også!!

    Klem!

    SvarSlett
  3. For et nydelig sjal -virkelig profft til å være ditt aller første!
    Måtte le litt til blokkemetoden din, og kjente meg litt igjen der "man tar hva man har":)

    SvarSlett
  4. Sjalet ble veldig fint. Kreativ i nøden er du også, bedre å være hodeløs enn rådløs har jeg hørt :)
    Ha en fin kveld!
    Anette

    SvarSlett
  5. Vakkert sjal!
    Ha ei fin påskefeiring!

    SvarSlett
  6. Aldeles nydelig sjal!!
    Ønsker deg ei riktig god påske, kos deg masse!! Klem fra mæ;)

    SvarSlett
  7. Nydelig sjal. Flott mønster. Du er flink. la meg til som følger hos deg.
    Klemz

    SvarSlett

Drevet av Blogger.