Heklede nåleputer - Med Oppskrift

I helgen har jeg heklet nåleputer og kost meg med hekling av en del pynt som jeg kan ha på eventuelle ting jeg lager.

Nå har jeg endelig fått ei nålepute som kan stå her på skrivebordet og ikke tar alt for mye plass.

Heklede nåleputer -  Med Oppskrift

Disse nåleputene er lette å hekle - oppskriften på slike finner du overalt på nettets blogger. Så jeg velger å legge ut oppskriften her også.

Heklet nålepute blå

Heklet nålepute gul

Heklet nålepute lilla

Heklede nåleputer - Oppskrift:

Legg opp 6 lm, fest de til en ring med en kj.m, hekle 12 fastmasker i ringen.
Så hekler du en sekskant:
Runde 1. 2fm i samme maske + 1 fm i neste maske - hekle dette hele runden (18 masker)
Runde 2. 2 fm i samme maske + 1 fm i de to neste maskene - hekle dette hele runden (24 masker)
Runde 3. 2 fm i samme maske + 1 fm i de tre neste - hekle dette hele runden (30 masker)

Skjønner du logikken du hekler hver omg. likt uten om fm mellom de maskene du hekler i samme maske. Du øker bare de maskene som jeg har uthevet for hver runde. Passe størrelse for putene er når du har 7 eller 8 fm mellom de 2 fastmaskene som er heklet i samme.

Hekle to like deler - hekle sammen og fyll med vatt. Surr en tråd rundt kantene og inn mot midten,  slik at det blir 6 kakestykker og sy i en knapp, perle eller hekle en rose og sett som pynt i midten.

På disse nåleputene har jeg brukt en del forskjellig ullgarn, og heklet på pinne nr. 3,5mm så har du smårester igjen av noe kan dette være et godt alternativ å bruke garnrester på. Forresten er det også flotte bruke som smågaver for den som ønsker noe som ingen andre har :-)

10 kommentarer:

  1. Så smart og så fine! Nåleputer har alle bruk for. Kjekt å ha i gavekassen. Takk for oppskrift!

    Ønsker deg ei ny, fin uke!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Kjempe søte alle sammen :-)
    Jeg har også en del av disse.
    De er jo ganske dekorative :-)
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  3. Dette var et godt tips. Jeg har ingen god plass å ha nålene, hos meg ligger de i en boks eller på gulvet :)
    Ha en fin kveld!
    Anette

    SvarSlett
  4. Kjempefine nåleputer , men henger ikke helt med når det gjelder oppskriften.......

    SvarSlett
  5. Kjempefine nåleputer , men jeg henger ikke helt med når det gjelder oppskriften ,mulig jeg har misforstått den.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Noe jeg kan hjelpe deg med da bare si i fra :-)

      Slett
    2. Slik som det står beskrevet i oppskriften :
      Runde 1. 2fm i samme maske + 1 fm i neste - hekle dette hele runden (18 masker)

      Menes det da 2 fm i en luftmaske og så skal det være en fm i neste luftmaske??? Jeg har prøvd flere ganger og klarer ikke å få til 18 masker på første runde......er takknemlig for forklaring og håper jeg klarer å hekle en nålepute , den var jo bare så skjønn......flink du er :-)

      Slett
    3. Tror jeg fikk fikstet det nå du må hekle 12 fastmasker når du har laget ringen av 6 lm. - Beklager :-)

      Slett
    4. Takk for at du sa i fra :-) send gjerne en tilbakemelding om dette :-)

      Slett
    5. Ja du skal ha 2 fm i samm maske og så skal du ha en fm i neste maske, da er det bare å fortsette rundt. Håper dette hjalp.