Oppskrift på Dusk

Grei beskrivelse på hvordan lage dusk.

Du trenger:
Kartong eller Tynn papp
Saks
Tusj
Nål
Garn

Først så finner du fram litt kartong eller tynn papp, i bildeeksemplet brukte jeg en iseske som jeg lagde en stor sirkel på med en mindre sirkel inni.

1. Lag to sirkler

Oppskrift på dusk
Å lage sirklene gjør du ganske enkelt med å bruke et krus e.l, mitt krus var 9cm i diameter

2. Lag to mindre sirkler inni de store.

Oppskrift på dusk
Den innerste sirkelen jeg har her er ca 2,5 cm i diameter

3. Klipp et en åpning i begge sirklene inn mot det innerste hullet
Oppskrift på dusk

4. Legg sirklene oppå hverandre med det oppklippede hakket diagonalt fra hverandre

Oppskrift på dusk

5. Finn fram det garnet du skal lage dusken av. Jeg brukte iglo fra Trysil Garn (du kan bruke det du vil). Ta litt av garnet fra nøstet, jeg tok ca 20 m. garn og festet det til en stoppenål slik at jeg hadde dobbelt garn på nåla.

Oppskrift på dusk

6. Begynn å tre garnet rundt sirkelen
Oppskrift på dusk
Får du ikke nok garn med det du har tatt ut kan du bare ta litt til

Oppskrift på dusk
Her er det rett før jeg klipper av nåla

Ønsker du en dusk i flere farger kan du fordele treingen rundt sirkelen i flere omganger med de ulike fargene, og heller da bruke litt mindre garn for hver runder.

7. Nå lager du en helt vanlig løkke av en annen garnstump slik du lager løkke når du skal starte å hekle med en luftmaske.

Oppskrift på dusk
Denne skal du bruke når du har klippet opp dusken til å binde den sammen med, jeg synes det er like greit å ha den klar.

8. Start med å klippe opp dusken

Oppskrift på dusk
Jeg brukte en saks som var litt spiss i ene siden for lettere å komme til

9. Når du klipper se til at du klipper mellom de to kartongbitene du har tredd garnet rundt
Oppskrift på dusk
Da er det bare å klippe i veg rundt hele

10. Når er ferdig klippet, tar du den løkka du har laget tidligere og trer innimellom kartongen og drar til slik at dusken holder seg hel.
Oppskrift på dusk
Når du har knytt fast løkka rundt dusken ordentlig fjerner du de to kartongplatene du har inni

 VIPS DU HAR LAGET EN DUSK
Oppskrift på dusk

2 kommentarer:

  1. Tusen takk! Hadde glömt helt hvordan man gjör en dusk. Alle oppskrifter består av: Lag en dusk, sy den på lua. Nå har jeg laget en blå fin dusk til en Mariuslue.